Khanem Fashion

Khanem Fashion

Utrecht én Irak

Initiatiefnemer van Khanem Fashion
Begonnen in 2014

Over het initiatief

In december 2014 zijn wij begonnen met het opbouwen van de eerste lingeriewinkel in het Koerdistan van Irak voor en door vrouwen. Daarvoor bestond er nog geen lingeriewinkel waar vrouwen lingerie van goede kwaliteit en de juiste maat konden passen in een afgesloten paskamer, zonder mannelijke verkopers of winkeleigenaren aanwezig in de directe omgeving.

Visie
Iedere vrouw verdient persoonlijke aandacht in een veilige omgeving bij het vinden van goed passende lingerie. Wij willen de nummer één zijn in lingerie in Irak en Koerdistan. De hele focus van het bedrijf is gericht op het bouwen van een sterk assortiment van elkaar aanvullende en brede merkenlijnen. Dankzij onze toegang, kennis en ervaring in de Koerdische en Iraakse markt, zijn wij in staat om in te springen op de behoeftes van de vrouwen in deze regio. Wij spreken hun taal en wij zullen hen ook in hun eigen taal bereiken!


Het project "Khanem Fashion" ontving in 2017 een bijdrage vanuit de Utrecht4GlobalGoals Hier & Daar subsidieregeling.

Het is mijn droom een community van vrouwen bij elkaar te brengen bestaande uit verschillende disciplines, zoals fashion designers, producenten en managers, rondom een eigen merk: Khanem Fashion.

Over Khanem Fashion

Majid runt het bedrijf samen met haar zus. Majid is verantwoordelijk voor alle zaken in het buitenland tot aan de grens. Haar zus, algemeen manager van de winkel, is verantwoordelijk vanaf de grens tot de winkel. Er zijn geen mannen bij betrokken en dat snapt niet iedereen. Majid: "In het begin werden we niet serieus genomen. Er zou hoe dan ook een man achter dit bedrijf staan. Het is zelfs een paar keer voorgekomen dat mij de vraag werd gesteld wie nu daadwerkelijk de eigenaar is van Khanem Fashion."

Majid gebruikte dit zoveel mogelijk in haar voordeel. "Ik merkte dat ik als vrouwelijke ondernemer niet als bedreiging werd gezien. De markt op een rustige manier betreden zonder te shockeren leek mij daarom helemaal geen slecht idee. Vooral omdat het om een onderneming gaat in lingerie. Door de tijd heen kwam er steeds meer acceptatie. We hebben de winkel inmiddels twee jaar en hebben een goede naam opgebouwd."