De Rode Winkel

De Rode Winkel

Initiatiefnemer van de Rode Winkel
Begonnen 2016

12 Verantwoorde consumptie en productie

Over het initiatief

Het idee voor de speciale broek komt voort uit een idee van jeansmerk Kuyichi en een samenwerking met jeanswinkel De Rode Winkel. Drie jaar geleden gingen zij, net als De Rode Winkel een jaar eerder, failliet en maakten daarna een doorstart. “Een van de nieuwe eigenaren, Peter Schuitema, is een rasechte Utrechter. Hij wilde al langer een echt Utrechts product op de markt brengen en nu hebben wij samen de ontwikkeling daarvan in gang gezet”, aldus Broekman.

“Een duurzaam product hoeft niet duur te zijn. De duurzame spijkerbroek wordt verkocht voor een normale prijs tussen de 90 en 120 euro. Er worden duizend broeken voor heren gemaakt en duizend voor vrouwen. We zijn met zo’n 400.000 Utrechters dus dat moeten we wel kunnen verkopen."

Over De Rode Winkel

Een half jaar lang heeft Daan Broekman samen met zijn collega’s spijkerbroeken ingezameld zodat er nieuwe exemplaren van gemaakt kunnen worden, met aan de binnenkant een speciaal Utrechts design. Er zijn nu ruim duizend broeken van Utrechters gespaard die binnenkort worden gerecycled: van Utrechters voor Utrechters.